1) روغنهای اشباع و کلسترول

 روغنهای اشباع شده ، خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است .

این روغنها : روغن جامد حیوانی -  کره - روغن جامد نباتی و چربی های چسبیده به گوشت هستند که تا حد امکان باید کمتر مصرف شوند .

* پس خوردن گوشت قرمز فقط 3 بار در هفته برای افرادی که دارای  چربی خون هستند به میزان کم ، مجاز است .

* لبنیات خیلی کم چربی مصرف شود . ماست و شیر 1/5 % چربی

* از خوردن سوسیس و کالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و کباب های کوبیده که پر از چربی است ، آبگوشت پر چربی ، کله پاچه و سیرابی پرهیز کنید .

  2 ) نمک

مصرف آن به 4-3 گرم در روز محدود شود . یعنی شما مجاز هستید 2 تا 3 قاشق مربا خوری نمک را روزانه به همراه غذا مصرف کنید .

* نمک را سر سفره نیاورید

* از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفک ، خیار شور و شور سبزیجات خود داری کنید .

3 ) کلسترول

در مواد غذایی حیوانی موجود است و بیشترین میزان آن به ترتیب در مغز گوسفند ، جگر مرغ ، کلیه گوسفند ، قلب ،‌اماء و احشاء و میگو وجود دارد که مصرف این مواد غذایی باید محدود باشد .

4 ) قندهای ساده

مثل شکر ، قند و شیرینی کمتر مصرف شود .

 5 ) تخم مرغ

به 3 عدد در هفته محدود شود .

چه غذاهایی برای بیمار قلبی خوب است

 سبزیجات و میوه ها : که هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند ،چربی خون را کاهش می دهند و  احتمال ابتلا به سرطان را پائین می آورند ضمنا  به عبور غذا از دستگاه گوارش نیزکمک می کنند . (( جوانه گندم - کلم برگ -  کلم قرمز - گل کلم -  کلم بروکسل -  بروکلی -  شلغم -  چغندر -  اسفناج -  مارچوبه -  لوبیا سبز و نخود سبز )). هر روز می توانید سالاد مفصل و لذیذی از این مواد غذایی تهیه و میل کنید .

لبنیات کم چربی : تامین کننده ‌کلسیم و پروتئین مورد نیاز فرد بیمار هستند .

نانهای سبوس دار : هم حاوی ویتامین B زیاد و هم کاهش دهنده چربی خون هستند مثل نان بربری – نان سنگک و نان جوی سبوس دار.

 حبوبات : تامین کننده پروتئین کافی و کم چربی هستند و املاح زیادی دارند .

روغنهای مایع : بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق ، روغن مایع ذرت و آفتابگردان برای پخت غذا و خصوصا روغن کانولا و روغن زیتون روی سالاد است .

ماهی :‌ بهترین غذا برای بیماران قلبی است و این افراد باید حداقل هفته ای سه مرتبه غذای دریایی مصرف کنند. طی تحقیقات بسیار ، روغن ماهی ها موجب کاهش چربی های خون می شود و  از رسو ب چربی در دیواره  عروق جلوگیری  می کنند .

قرصهای مکمل ویتامین C و کلسیم برای فرد دچار عوارض قلبی مفید است ، همچنین قرصهای مکمل ویتامین E و چربی های امگا 3 نیز باید   طبق دستور مصرف شود .

 رژیم غذایی یک روز برای فرد مبتلا به بیماری قلبی

صبحانه : چای و 2 قاشق مربا خوری شکر + پنیر ( پنیر گوسفندی که پچربی بیشتری دارد نباشد ) + نان  ( 3 تا 4 تکه ) + 1 لیوان شیر کم چربی

ساعت 10 : 1 لیوان آب میوه تازه

ناهار : پلو و مرغ

مرغ پخته با روغن کم ( 1 ران یا 1 سینه کامل ) + 20 قاشق برنج پخته شده با روغن مایع به میزان کم ودر کنار مرغ هویج و سیب زمینی پخته + سالاد زیاد به همراه ‌روغن زیتون + 1 کاسه ماست عصرانه : چای و 1 حبه قند ، 2 تا 3 عدد میوه

شام : ماهی به صورت کباب شده در فر ( یا با روغن خیلی کم سرخ شده ) به همراه سوپ مرغ دارای سبزیجات زیاد با 1 تا 2 تکه نان سبوس دار

 قبل از خواب : 1 لیوان شیر ولرم

نکات مهم :

1 ) ورزشهای ملایم و پیاده روی به گردش بهتر خون شما و سلامت عروقتان کمک می کند ، سعی کنید هر روز پیاده روی و نرمش کنید .

2 ) از استرس های خود بکاهید .

3 ) اگر اضافه وزن دارید حتما به مرور وزنتان را کم کنید .

4 ) سیگار نکشید .

5 ) سعی کنید بیشتر از گیاهان تغذیه کنید . میوه ها ، سبزیجات  ، حبوبات و غلات ، کلید سلامتی شما هستند .
مریم میرزایی/کارشناس تغذیه و رژیم درمانی